Powiat tarnowski

O inwestycjach na nowym moście

​​​​​​​

W konferencji prasowej podsumowującej inwestycje zrealizowane na ziemi tarnowskiej, bocheńskiej i dąbrowskiej w latach 2018-2023, w tym nowo otwarty łącznik autostrady A4 w Wierzchosławicach z SAG w Tarnowie wzięli udział przedstawiciele Zarządu Województwa Małopolskiego: marszałek Witold Kozłowski, wicemarszałkowie Łukasz Smółka i Józef Gawron i członek zarządu Marta Malec-Lech, a także radna województwa Anna Mikosz. Obecna była również poseł Anna Pieczarka, władze powiatu tarnowskiego na czele ze starostą Romanem Łucarzem i wicestarostą Jackiem Hudymą, wójt gminy Wierzchosławice Andrzej Mróz oraz dyrektorowie Zarządu Dróg Wojewódzkich w Krakowie.

- Inwestycje drogowe realizowane przez Zarząd województwa to nowa jakość podróżowania, ale też zwiększone bezpieczeństwo i szybszy rozwój gospodarczy poszczególnych regionów województwa. To konsekwentna realizacja założenia zrównoważonego rozwoju naszej Małopolski - mówi Marszałek Małopolski Witold Kozłowski.

Ostatnie pięć lat to czas realizacji dużych inwestycji drogowych w regionie tarnowskim. Powstała tu m.in. obwodnica Tuchowa, wyprowadzająca ruch z centrum wschodnią stroną miejscowości, a także rozbudowa drogi wojewódzkiej 973 Żabno-Kozłów. Powiśle dąbrowskie zyskało most w Borusowej na rzece Wisła wraz z infrastrukturą towarzyszącą, łączący województwo małopolskie ze świętokrzyskim, a także nowe obwodnice – Szczurowej oraz Kozłowa i Hubenic, będącą w trakcie realizacji. Łącznie na wszystkie te zrealizowane inwestycje województwo małopolskie przeznaczyło ponad pół miliarda złotych.

Największą z podejmowanych w tym regionie inwestycji drogowych i jednocześnie największą w Małopolsce było otwarte w grudniu ubiegłego roku połączenie węzła autostrady A4 w Wierzchosławicach ze Strefą Aktywności Gospodarczej w Tarnowie-Mościcach. Całkowita wartość wykonania nowego odcinka drogi wojewódzkiej, łączącego wierzchosławicki węzeł autostradowy z Mościcami i dalej ze Strefą Aktywności Gospodarczej w Tarnowie to ponad 170 mln zł. Dofinansowanie z Funduszy Europejskich wyniosło niemal 134 mln zł, a z budżetu państwa – ponad 13 mln zł. Pieniądze na ten cel przekazały również samorządy lokalne. Miasto Tarnów wsparło przedsięwzięcie kwotą 6 mln zł, powiat tarnowski dołożył milion zł, a gmina Wierzchosławice 100 tys. zł. Sprawa budowy łącznika nabrała rozpędu po wyborach samorządowych w 2018 roku, gdy radną województwa małopolskiego, a następnie członkiem zarządu województwa została wybrana Anna Pieczarka. Z jej inicjatywy doszło do spotkania w Starostwie Powiatowym w Tarnowie z udziałem całego nowego zarządu Małopolski i wszystkich zainteresowanych, aby łącznik jak najszybciej powstał. Podpisane zostało porozumienie pomiędzy województwem małopolskim, zainteresowanymi samorządami lokalnymi, a także największym przedsiębiorstwem i pracodawcą w regionie - Grupą Azoty. -To przykład, że duże inwestycje to nie jest kwestia szczęścia, a dobrego planowania środków europejskich, budżetu województwa i budżetu państwa. Wypełniliśmy daną na początku naszej kadencji obietnicę i doprowadziliśmy budowę tego mostu do końca - mówi wicemarszałek Łukasz Smółka. Starosta Roman Łucarz jest przekonany, że dzięki tej inwestycji przedsiębiorcy będą chętniej inwestować w Tarnowie i regionie. - Okazuje się, ze można dotrzymywać słowa, a jednocześnie robić solidną inwestycję taniej i oszczędniej. Dziękuję zwłaszcza poseł Annie Pieczarce, dzięki której temat budowy łącznika nabrał rozpędu. Była naprawdę mocno zaangażowana i dobrym duchem tego przedsięwzięcia. Wielokrotnie dzwoniła do mnie mówiąc, że musimy zrobić wszystko, aby ten łącznik jak najszybciej powstał. Informowała o kolejnych podejmowanych działaniach w tej sprawie – podkreśla starosta. W planach zarządu Województwa Małopolskiego na najbliższe lata w tym regionie tarnowskim są także budowa połączenia drogowego węzła autostrady A4 Bochnia z DK94 (etap II i III) i węzła Brzesko z DW 768 (etap II) oraz obwodnica Lisiej Góry.