Powiat tarnowski

Najdłuższy most w Małopolsce

Dobiegają końca pracę przy budowie najdłuższej przeprawie w Małopolsce na rzece Dunajec w Ostrowie gmina Wierzchosławice. Most, który połączył brzegi Dunajca pomiędzy Ostrowem i Kępą Bogumiłowicką jest najdłuższym w Małopolsce i mierzy ponad 815 metrów, a najdłuższe przęsło ma długość 185 metrów. 

W środę (27.09) prowadzone były testy obciążeniowe statyczne i dynamiczne mostu przy udziale ciężarówek ważących w sumie 400 ton i specjalnych czujników. - Realizacja tej inwestycji była możliwa dzięki dofinansowaniu z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Małopolskiego na lata 2014-2020 w wysokości ponad 144 mln zł. - mówi wicemarszałek Łukasz Smółka. - To przełomowy moment. Próby obciążeniowe przeprawy mostowej na Dunajcu to taki moment, kiedy będzie już tylko dobrze. Finisz jest bliski, wszystko wskazuje na to, że konstrukcja jest dobrze wykonana i łącznie z połączeniem komunikacyjnym do strefy aktywności gospodarczej jest inwestycją, na którą czekali wszyscy mieszkańcy Tarnowa oraz przedsiębiorcy, którzy chcą inwestować w strefie - podkreśla wicemarszałek Józef Gawron. Most powstał w sąsiedztwie oddanej do użytku w ubiegłym roku przeprawy w Ostrowie i ma połączyć zachodnią część Tarnowa z węzłem autostradowym Tarnów-Mościce. Pozwoli to ominąć wąskie drogi biegnące między domami w Ostrowie. Odetchną z tego powodu przede wszystkim mieszkańcy Ostrowa, koło których domów - od dziesięciu lat, czyli od otwarcia autostrady odbywał się uciążliwy, ciągły ruch. Całkowita wartość tej inwestycji to blisko 167 mln, z czego ponad 144 mln zł pochodzi z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Małopolskiego na lata 2014-2020. Część środków pochodzi też z dotacji celowej udzielonej przez: Miasto Tarnów - 6 mln zł, Powiat Tarnowski - 1 mln zł i Gminę Wierzchosławice - 100 tys. zł. Zakres prac obejmował: budowę łącznicy o długości 2,6 km (w tym ok. 500 m na terenie m. Tarnów), budowę mostu na rzece Dunajec o długości ok. 815 m, budowę skrzyżowania z drogą powiatową, budowę skrzyżowania z drogą gminną, budowę ciągu pieszo – rowerowego na całej długości zakresu (łącznie z obiektem mostowym), wykonanie oświetlenia całego zakresu łącznicy wraz z obiektem mostowym. Termin zakończenia inwestycji jest planowany na 30 listopada 2023 roku.