Spółka Komunalna „Dorzecze Białej” Spółka z o.o.
Kolejne inwestycje w gminach
Minął kolejny rok funkcjonowania Spółki Komunalnej „Dorzecze Białej” spółka z o.o. która działa na ternie czterech gmin powiatu tarnowskiego: Tuchowa, Ciężkowic, Ryglic i Rzepiennika Strzyżewskiego. Obszar ten zamieszkuje 40 tys. mieszkańców, a teren ze względu na ukształtowanie jest bardzo trudny, wymagający dużej znajomości inżynierii i umiejętności zarządzania całą siecią wodociągową i kanalizacyjną. Z analizy wynika, że część aglomeracyjna gmin skanalizowana jest na poziomie 95 – 96 %, gdy wymagany poziom to 98%. – W praktyce są to niewielkie odcinki, gdzie sieć trzeba dobudować, ale generalnie obowiązki wynikające z dyrektyw unijnych są spełnione. Te kilka procent jest już kwestią niewielkich nakładów finansowych związanych z rozbudowa infrastruktury, ale przede wszystkim konieczne są działań samorządów zmierzające do zainteresowania mieszkańców przyłączeniem się do sieci kanalizacyjnej – ocenia Wojciech Skruch, prezes Spółki Komunalnej „Dorzecze Białej” Spółka z o.o. w Tuchowie. Na koniec 2021 roku spółka administrowała ponad 329 km sieci kanalizacyjnej, 372,6 km sieci wodociągowej. Zlokalizowanych jest tam 145 pompowni ściekowych, 33 pompownie przydomowe, 23 hydrofornie i przepompownie wodociągowe, 8 zbiorników wodnych i 4 wodomaty. Podstawowym założeniem wpisanym w działalność Spółki Komunalnej ,,Dorzecze Białej’’ jest realizowanie inwestycji związanych z oczyszczaniem ścieków, uzdatnianiem wody pitnej na wysokim poziomie, budowaniem i modernizowaniem oczyszczalni ścieków oraz systemów kanalizacji sanitarnej, a także działania zmierzające do ograniczania wprowadzania do wód i do gleby szkodliwych substancji. Stąd ogromne wydatki inwestycyjne, które tylko w minionym roku zamknęły się kwotą ponad 15 mln zł. - Zakończyliśmy szereg ważnych inwestycji, które realizowane były w ciągu ostatnich trzech lat. W Lubczy i Woli Lubeckiej ze środków europejskich z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Małopolskiego wykonaliśmy za ponad 20 mln zł infrastrukturę wodociągową i kanalizacyjną: ponad 20 km sieci kanalizacyjnej, 18 km sieci wodociągowej wraz z przyłączami, 36 przepompowni sieciowych i dwie hydrofornie. To bardzo ważna inwestycja, która wprowadza na inny poziom rozwoju tę gminę – mówi prezes spółki Wojciech Skruch. W Ciężkowicach zakończona została dużą inwestycje finansowana też z Regionalnego Programu Operacyjnego. - Obejmowała ona budowę sieci wodociągowej i kanalizacyjnej, ale przede wszystkim, rozbudowę i modernizację oczyszczalni ścieków wraz z modernizacją ciągów do odwadniania osadów ściekowych, co poprawia ich jakość. Aby zmniejszyć koszt funkcjonowania zainstalowano tam instalację fotowoltaiczną o mocy 40 kW – dodaje Wojciech Skruch. Ukończono także inwestycje realizowane z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska. To dwie duże inwestycje w Tuchowie. Na ulicy Długiej wykonano kanalizacje długości ponad 1100 m, a na ulicy Partyzantów ponad 2 km kanalizacji wraz z przyłączami. W gminie Rzepiennik Strzyżewski zakończono inwestycje w Turzy i Rzepienniku Suchym, a w gminie Ciężkowice powstała kanalizacja w Kąśnej Górnej.
– Oprócz tego realizowane są kolejne inwestycje. W Tuchowie na ulicach Owocowej i Rzecznej, w Lubczy, Woli Lubeckiej i w Bistuszowej. W fazie projektowania są inwestycje w Zborowicach i Jastrzębi – wylicza Wojciech Skruch. To oczywiście nie wszystko, bowiem na terenie oczyszczalni ścieków w Tuchowie dokonano adaptacji obiektów pod bazę magazynowo - przeładunkową związaną z zagospodarowaniem odpadów komunalnych.
– Dotąd nie mieliśmy takiej bazy i własnej wagi samochodowej w związku z tym musieliśmy korzystać odpłatne z tej usługi u innych przedsiębiorców. Wybudowanie wspomnianej bazy obniżyło nasze koszty, podobnie jak realizowany projekt przetwarzania osadów ściekowych i odpadów biodegradowalnych – ocenia Wojciech Skruch. Oto, bowiem powstały w procesie oczyszczania biologicznego odpad pościekowy musi być utylizowany na przeznaczonych do tego celu składowiskach. To koszt wysokości 300 tys. zł rocznie. Kierownictwo spółki wpadło, zatem na pomysł jak ograniczyć te koszty wynoszące w skali firmy około 6 %.
– Chcemy wprowadzić innowacyjne rozwiązanie w skali ogólnopolskiej, czyli sposób na zagospodarowanie odpadów pościekowych poprzez ich takie przetworzenie. Po dodaniu różnych substancji zatwierdzonych przez instytut badawczy ma powstać preparat nawozowy, który będziemy sprzedawać dla rolników. Jesteśmy w trakcie certyfikacji tego materiału w 12 instytutach, a równocześnie złożyliśmy stosowny wniosek do ministerstwa rolnictwa o zatwierdzenie tego nawozu do stosowania w rolnictwie. W ten sposób zmniejszyły by się koszty funkcjonowania związane z utylizacją, a dodatkowo zarabialibyśmy, jako firma na sprzedaży. Szacujemy, że będziemy dysponować 2,5 tys. ton tego produktu rocznie – wylicza prezes Wojciech Skruch. Z realizowanych inwestycji bardzo ważnym elementem jest dostawa wody pitnej. Spółka dysponuje dwoma ujęciami wody w Ciężkowicach o wydajności 1440 m3/dobę i w Lubaszowej, które dostarcza 5760 m3 wody na dobę. Ta ilość wystarcza dla zapewnienia ciągłości dostaw wody, ale w najbliższej perspektywie zapotrzebowanie może się zwiększyć. Tym bardziej, że o wodę z wodociągu spółki zabiega gmina Jodłowa. W związku z tym planowana jest rozbudowa i modernizacja ujęcia wody w Lubaszowej zwiększająca o 50% jej możliwości.
Fot. Oddanie inwestycji wodno-kanalizacyjnej w gminie Ciężkowice