Brzeski łącznik dostępny dla kierowców 

W piątek, 24 stycznia 2025 roku, w samo południe, nastąpiło długo wyczekiwane otwarcie południowo-zachodniej obwodnicy miasta, zwanego również „brzeskim łącznikiem” autostrady A4 z drogami krajowymi DK 94 i DK 75. Uruchomiony został wreszcie pierwszy odcinek dający początek nowej „Sądeczance” – drodze, która w przyszłości ma znacznie skrócić czas podróży kierowców zmierzających na południe Polski. Dla mieszkańców samego Brzeska oznacza to znaczny spadek liczby samochodów przejeżdżających przez nadmiernie zakorkowane miejskie ulice. 

W uroczystym otwarciu obwodnicy uczestniczyli Stanisław Bukowiec – wiceminister infrastruktury pełniący również funkcję pełnomocnika Rządu ds. przeciwdziałania wykluczeniu komunikacyjnemu; wojewoda małopolski Krzysztof  Klęczar, dyrektor krakowskiego oddziału GDDKiA Maciej Ostrowski, starosta brzeski Andrzej Potępa oraz burmistrz Brzeska Tomasz Latocha i przewodniczący Rady Miejskiej w Brzesku Adrian Zaleśny. Tak zwany brzeski łącznik wybudowany został w ramach Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych do 2023 roku. Wykonawcą jest Eurovia Polska. Nadzór prowadziło konsorcjum firm INKO Consulting i MP Consulting. Koszt inwestycji to 117,5 mln złotych. 

Nowa droga ma blisko 3 kilometry długości. Jest dwujezdniowa, a każda jezdnia o szerokości 3,5 metra ma dwa pasy ruchu. Na całej trasie rozmieszonych jest pięć przepustów, jeden wiadukt (ulica Pomianowska) i dwa mosty nad Uszwicą. Jej otwarcie odciąży ruch w Brzesku, szczególnie na ulicach Księdza Popiełuszki, Kościuszki i Mickiewicza, którymi – jak wynika ze statystyk – codziennie przemieszcza się nawet 23 tysiące pojazdów.   

Brzeski łącznik mający status drogi ruchu przyspieszonego, nie posiada skrzyżowań z drogami lokalnymi. W przyszłości prosto z niej prowadzić będzie specjalny zjazd do Szpitala Powiatowego, przy którym budowany jest nowy budynek Komendy Powiatowej Policji i Komendy Powiatowej Państwowej Straży Pożarnej. Ponadto po obu końcach łącznika pozostawiona została tzw. rezerwa na estakady mające powstać podczas budowy dalszej części „Sądeczanki”. Kończące aktualną trasę rondo zostało zaprojektowane tak, aby w przyszłości zapewnić bezkolizyjny wjazd na drogę w kierunku Nowego Sącza. 

Południowo-zachodnia obwodnica Brzeska to w ostatnim czasie jedna najszybciej zrealizowanych przez GDDKiA inwestycji, mimo wielu piętrzących się trudności, wiążących się z kwestiami terenowymi i infrastrukturalnymi. Różnice poziomów w przebiegu drogi zmusiły wykonawcę do przeprowadzenia wielu prac ziemnych. Najlepiej obrazują to liczby. Przykładowo, w Jasieniu w celu obniżenia drogi, trzeba było wykopać 330 tysięcy metrów sześciennych ziemi, natomiast wzdłuż brzegów Uszwicy, aby podnieść drogę, wykonano nasyp, na który zużyto 165 tysięcy metrów sześciennych gruntu. Prace utrudniał też fakt, że na terenie budowy występują w większości grunty pylaste, zamieniające się nawet przy niewielkich opadach w dokuczliwe błoto. Skomplikowane okazały się też procedury dotyczące sieci wodociągowej. Ostatecznie brzeski łącznik został wreszcie otwarty, a sądząc po dźwiękowych reakcjach pierwszych kierowców przejeżdżających tą drogą, fakt ten został przyjęty z wielką radością. Pozytywne skutki uruchomienia obwodnicy niemal natychmiast odczuli mieszkańcy miasta, z którego ulic korki zniknęły tuż po oficjalnym otwarciu drogi.