Spółka Komunalna „Dorzecze Białej” ma 20 lat

Dalsza modernizacja istniejącej sieci

Dwadzieścia lat temu powstała Spółka Komunalna ,,Dorzecze Białej” Sp. z o. o. która koncentruje swoje działania na zbiorowym zaopatrzeniu w wodę przeznaczoną do spożycia oraz odprowadzaniu ścieków. Świadczy usługi na terenie gmin: Tuchów, Ciężkowice, Ryglice i Rzepiennik Strzyżewski.

- Spółka przejęła działalność na terenie tych czterech gmin, w zakresie gospodarki wodno-ściekowej oraz częściowo w zakresie gospodarki odpadami komunalnymi. Po powstaniu przystąpiono do przygotowania projektów oraz dokumentacji aplikacyjnej celem rozbudowy sieci wodociągowej i kanalizacyjnej, modernizacji stacji uzdatniania wody w Tuchowie, stacji uzdatnienia wody w Ciężkowicach, modernizacji oczyszczalni w Tuchowie, Ciężkowicach oraz Bogoniowicach. Pierwszy duży projekt zrealizowany w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko był projektem, którego łączna wartość wyniosła blisko 150 milionów złotych. W kolejnych latach zrealizowano jeszcze trzy programy w ramach Funduszów Europejskich dla Małopolski, Regionalnego Programu Operacyjnego. Były to inwestycje w gminach Ciężkowice, Ryglice oraz w Rzepiennik Strzyżewski. Powstało też szereg inwestycji w ramach Programu Rozwoju Obszaru Wiejskich ze środków własnych gmin i pożyczek z Narodowego Funduszu i Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska – mówi prezes zarządu Spółki Komunalnej „Dorzecze Białej Wojciech Skruch. Łącznie na przestrzeni tych kilkunastu lat w rozwiązania służące zaopatrzeniu w wodę oraz oczyszczanie ścieków zainwestowano ponad 200 mln zł. Dzięki tym działaniom sieć wodociągowa i kanalizacyjna powiększyła się pięciokrotnie. - Zmiany są gigantyczne, a najlepszym tego wyznacznikiem są długości sieci wodno-kanalizacyjnych. W 2013 roku sieć wodociągowa na terenie czterech gmin liczyła 161 km. W 2024 roku jest to już blisko 450 km. Nasza spółka ma w tej chwili podpisanych ponad 8 tys. umów na usługi wodno-kanalizacyjne. Czarno na białym widać jak wielka praca została wykonana w ostatnich 20 latach, jak wiele zyskali mieszkańcy tych czterech samorządów. Wiele zyskało środowisko naturalne, ponieważ trzeba zaznaczyć, że funkcjonowanie oczyszczalni ścieków na terenie tak dużej aglomeracji powoduje, że szczególnie wody płynące przez te gminy oraz wody gruntowe są czystsze – podkreśla prezes Wojciech Skruch.

W tym roku Spółka Komunalna „ Dorzecze Białej” obchodzi jubileusz 20. lat funkcjonowania, co jest okazją do podsumowania działalności. Spółka posiada 395,70 km sieci kanalizacyjnej, 449,90 km sieci wodociągowej, 189 pompowni ściekowych, 57 pompowni przydomowych, 29 hydroforni i pompowni wodociągowych, cztery wodomaty i 8 zbiorników wodnych. - Oczywiście nie było tak, że od samego początku w pełni realizowaliśmy działalność wodno-kanalizacyjną, jaką realizujemy obecnie, jednak 20 lat działalności świadczy o tym, że dobrze wykonujemy swoją pracę. Przez te lata systematycznie rozwijaliśmy się, inwestowaliśmy wiele milionów złotych w różnego rodzaju przedsięwzięcia, a następnie przejmowaliśmy poszczególne zadania od samorządów, które tworzą spółkę, czyli gmin: Tuchów, Ciężkowice, Ryglice i Rzepiennik Strzyżewski – zaznacza Wojciech Skruch. Te cztery gminy mają podobne uwarunkowania geograficzne. Są to tereny w większości górzyste, poprzecinane strumieniami i rzekami z bardzo rozproszoną zabudową. To niestety generuje duże koszty związane z przeprowadzeniem inwestycji, a także koszty związane z użytkowaniem sieci. Trzeba zaznaczyć, że każdy z czterech samorządów wchodził w struktury spółki z różną historią i różnymi doświadczeniami. W gminie Tuchów istniała oczyszczalnia ścieków, a sieć wodociągowa była mocno rozbudowana. Sieć wodno-kanalizacyjna funkcjonowała też na dobrą skalę w gminie Ciężkowice, gdzie były dwie oczyszczalnie ścieków. Z kolei w gminie Ryglice były śladowe ilości sieci wodno-kanalizacyjnej, a w przypadku gminy Rzepiennik Strzyżewski takiej sieci nie było w ogóle. - To wpływało na kierunek inwestycji w ostatnich latach, które przeprowadzaliśmy tak, aby w podobny sposób rozwinąć wszystkie samorządy. Myślę, że nam się to udało. W ostatnich latach wydaliśmy na inwestycje ponad 200 mln zł! To gigantyczne pieniądze, ale dzięki nim wiele miejscowości w poszczególnych gminach udało nam się niemalże w 100% skanalizować – dodaje prezes Spółki Komunalnej „ Dorzecze Białej”.  Mimo osiągniętych sukcesów, spółka nie zwalnia tempa. - Nasze plany na przyszłość obejmują dalszą modernizację istniejącej sieci, aby zwiększyć jej wydajność i niezawodność. Bowiem ekstremalne zjawiska pogodowe, takie jak susze czy powodzie, mogą wpływać na funkcjonowanie systemów wodno-ściekowych. Chcemy również kontynuować inwestycje w nowe odcinki sieci, szczególnie w tych obszarach, gdzie infrastruktura jest jeszcze niewystarczająca. Ważnym elementem naszej strategii jest również optymalizacja kosztów działalności oraz wdrażanie nowoczesnych technologii, które pozwolą nam na jeszcze bardziej efektywne zarządzanie zasobami wodnymi – dodaje prezes Wojciech Skruch.